Mobiliteit en verkeer zijn opgenomen in programma twee van deze begroting. Het verduurzamen van mobiliteit komt terug in deze duurzaamheidsparagraaf. De verwachting is dat het aantal verplaatsingen in de toekomst verder blijft stijgen. Dit komt door een toename van het aantal inwoners en arbeidsplaatsen in de regio Arnhem-Nijmegen. Hierdoor neemt de druk op het hoofd- en onderliggend wegennet toe. Het doel is uiteindelijk om het verkeer energieneutraal te laten verplaatsen. Om dit te bereiken zoeken we naar een evenwicht tussen de bereikbaarheid, de economie, het leefmilieu en het klimaat. Deze grote opgaven vragen om een landelijke en regionale aanpak.
Het regionale programma ‘’Slim&schoon onderweg’’ is hiervoor de basis om in de periode 2019-2022 een forse stap te maken in het benutten van de kansen voor slimme & duurzame mobiliteit in de regio Arnhem Nijmegen. “Structureel ander reisgedrag. Regionaal streven we naar gedragsverandering van dagelijks minimaal 20.000 extra reizigers (gerealiseerd eind 2022 ten opzichte van 1 januari 2019). Forensen, bewoners, bezoekers en logistiek die in de looptijd van 4 jaar zijn overstapt op slimme en duurzame mobiliteitsalternatieven.”
Als regio werken we daarvoor nauw samen en zetten we in op een aantal werksporen: robuust wegennet, betrouwbaar spoor, (H)OV voor iedereen, aantrekkelijk fietsnetwerk, schoon onderweg en verkeersveilige omgeving. Als gemeente stimuleren we bewoners om vaker de fiets te pakken en de auto te laten staan. Het doelgroepenvervoer verduurzaamt. Ook faciliteren we laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Voor 2021 staan de volgende acties gepland, deze zijn ook opgenomen in programma twee:
Verdere uitbreiding van de laadinfrastructuur bereiken;
A.1. We pakken de acties op uit beleid voor laadinfrastructuur.
A.2. We streven naar een verdubbeling van de hoeveelheid laadpalen voor auto's in 2021 tov van eind 2020. In beginsel worden laadpalen op verzoek van gebruikers betaald en bekostigd. Halverwege 2020 waren er 29 openbare laadpalen.
We nemen infrastructurele maatregelen om het fietsgebruik verder te stimuleren.
A.3. We verbeteren drie fietsersoversteekplaatsen aan de Nielant in Huissen.
A.4. We maken fietsvoorzieningen op de Plak in Bemmel, wanneer De Plak wordt gerealiseerd.
A.5. We onderzoeken hoe we beter aan kunnen takken op de snelfietsroutes rondom Lingewaard.