De paragrafen

Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

5.1   Wijzigingen t.o.v. jaarrekening 2019
Ten opzichte van de jaarrekening 2019 zijn er een aantal veranderingen in de risico’s met een risicoscore van 15 of hoger zichtbaar. Zie hiervoor de beschrijving in de vorige paragraaf.

Een groot aantal risico’s zijn gelijk gebleven in het eerste halfjaar van 2020.

Het risico op afval is gedaald, ondanks de kostenstijging op het ophalen en de verwerking van oud papier. De opbrengsten uit diftar zijn gestegen.  

Een nieuw risico is projectsubsidies. Wij houden er rekening mee, dat een deel van de investering subsidiabel is. Of het bedrag, dat we in de subsidieaanvraag meenemen, daadwerkelijk zal worden ontvangen, is niet zeker.

Risico's zonder een direct financieel gevolg, maar die wel relevant blijven, zijn de risico's als gevolg van de PFAS en stikstof problematiek. In combinatie met de ontstane crisis als gevolg van COVID-19, kan deze problematiek gevolgen hebben voor de in het CUP opgenomen ambities. Projecten met activiteiten die leiden tot stikstof-uitstoot mogen niet meer worden gerealiseerd op basis van aannames met betrekking tot het rendement van toekomstige compensatiemaatregelen. Dit leidt tot vertraging in projecten voor woningbouw en infrastructuur. Het CUP bevat de ambitie van 1.000 nieuwe woningen in deze bestuursperiode. Voornamelijk de onzekerheid en vertraging als gevolg van de problematiek van stikstof-uitstoot, zorgt ervoor dat de uitvoering van bouwplannen moeilijker tot stand komt. Hoewel we weten dat bouwactiviteiten weer op gang komen en ook de problematiek in verband met stikstof-uitstoot oplosbaar is, zien we ook aankomen dat we kwantitatief de ontstane achterstand niet binnen twee jaar gaan inlopen.

De totaal benodigde weerstandscapaciteit voor de reguliere risico’s is gestegen met € 395.000 ten opzichte van de jaarstukken 2019.

5.2   Positieve risico’s
De verkoop van gronden op de bedrijventerreinen trekt ondanks de economisch krappere tijden toch weer aan. Ondanks COVID-19 durven ondernemers toch weer investeringsstappen te zetten.

De ontwikkelingen als gevolg van COVID-19 zijn niet alleen puur (financieel) negatief. Er komen ook kansen uit voort. Als gevolg van de beperkende maatregelen worden er sneller stappen gezet in digitale inwonersparticipatie en dienstverlening. Door de digitalisering van de gemeente wordt de bereikbaarheid naar de samenleving vergroot door nieuwe digitale hulpmiddelen.   

De ambtelijke organisatie is door de beperkende maatregelen versneld gewend geraakt aan meer hybride werken en vergaderen. Dit heeft positieve gevolgen de ingebruikname van het herbouwde gemeentekantoor en het gebruik ervan in de toekomst. Meer hybride werken heeft positieve gevolgen voor de parkeergelegenheid en het verkeer op de traditionele spitsmomenten.  

Deze pagina is gebouwd op 10/27/2020 16:28:58 met de export van 10/27/2020 16:17:25