De risico’s zijn hieronder weergegeven. Alle risico’s met een financieel gevolg vanaf € 100.000 zijn in onderstaand overzicht opgenomen. Onderstaand overzicht geeft per risico aan of het een incidenteel of structureel risico (I/S) is en de ontwikkeling van het risico ten opzichte van de jaarstukken 2019 door middel van een pijl.
Nr. | Risico | Omschrijving | Type | Kans | Gevolg | Risicoscore | ▼/▲ | Gevolgschade |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dekking mogelijke schadeclaims | Het risico op financiële claims van derden ten laste van de gemeente. | I | 5 | 5 | 25 | ► | € 1.300.000 |
2 | Stijging kosten door overspannen markt | Het risico dat de kosten voor aanbestedingen en personeel onevenredig stijgen. | S | 5 | 5 | 25 | ► | € 1.000.000 |
3 | Taskforcemaatregelen | Het risico dat de financiële effecten van de getroffen maatregelen uit de Taskforce sociaal domein onvoldoende zijn als gevolg van niet-beïnvloedbare factoren. | I | 4 | 5 | 20 | ► | € 1.000.000 |
4 | Verkeer | Het risico dat het niet voldoen aan wettelijke verkeerstechnische verplichtingen leidt tot klachten en/of ongevallen. | S | 5 | 3 | 15 | ► | € 300.000 |
5 | Projectsubsidies | Het risico dat bij de uitvoering van projecten de extra subsidie niet wordt ontvangen. | I | 3 | 4 | 12 | ▲ | € 500.000 |
6 | Onvoldoende vervangingsreserves | Het risico dat er onvoldoende reserves zijn voor vervangingsinvesteringen. | S | 3 | 4 | 12 | ► | € 500.000 |
7 | Gevolgen Van Werk Naar Werk budget | Het risico dat de kosten voor de gemeente stijgen bij het beëindigen van een (tijdelijk) dienstverband van een medewerker. | S | 4 | 3 | 12 | ► | € 450.000 |
8 | Informatiebeveiliging | Het risico op schendingen van de privacy en datalekken en de mogelijke claims daardoor. | S | 3 | 4 | 12 | ► | € 400.000 |
9 | Afval | Het risico dat de opbrengsten uit diftar lager uitvallen en de kosten van de inzameling van oud papier hoger uitvallen dan de geraamde opbrengsten voor de gemeente. | S | 4 | 3 | 12 | ▼ | € 250.000 |
10 | Herverdeling algemene uitkering | Het risico dat de effecten van de herverdeling van de algemene uitkering in het gemeentefonds vanaf 2022 negatief zijn. | S | 5 | 2 | 10 | ► | € 250.000 |
11 | Overige risico's | € 645.000 | ||||||
€ 6.595.000 |
Bovenstaande risico’s zijn verwerkt in onderstaande matrix.
Risicomatrix | |||||||||||
Financieel gevolg | 5 | 3 | 1,2 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 5,6,8 | ||||||||||
3 | 7,9 | 4 | |||||||||
2 | 10 | ||||||||||
1 | |||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||||
Kans % |
Voor de risico’s in de oranje en rode gebieden geldt dat er beheersmaatregelen geïmplementeerd (moeten) worden ter beheersing van de risico’s. De risico's met een risicoscore van 15 of hoger lichten we hieronder nader toe.
4.1 Dekking mogelijke schadeclaims
De kans bestaat dat de gemeente in geschillen met derden te maken krijgt met schadeclaims. Ter mogelijke dekking hiervan wordt daarop een bedrag opgenomen in de benodigde weerstandscapaciteit. Gelet op de positie van de gemeente in gerechtelijke procedures, wordt dit niet nader inhoudelijk onderbouwd.
4.2 Stijging kosten in overspannen markt
Ondanks de gekrompen economie is er nog steeds sprake van prijsstijgingen bij de aanbesteding van opdrachten door gemeenten. We zien nog steeds een tendens dat inschrijvingen op aanbestedingen hoger uitvallen dan het budget dat daarvoor in de begroting is opgenomen. De groei is echter wel gestagneerd ten opzichte van de programmabegroting 2020.
4.3 Taskforcemaatregelen
In de afgelopen jaren merkten we hoe weerbarstig de kostenontwikkeling in het sociaal domein kan zijn. Noodzakelijke zorg willen en zullen wij onze inwoners niet onthouden. Externe factoren zoals de gevolgen van beleidswijzigingen door het Rijk en het verwijsgedrag van andere verwijzers zijn niet altijd voorspelbaar en/of beïnvloedbaar. Zo is het effect van de invoering van het abonnementstarief in combinatie met de vergrijzing op de vraag naar Wmo voorzieningen niet exact te voorspellen. Het economisch tij kan keren waardoor minder mensen uitstromen uit de uitkering en de instroom toeneemt. De financiële effecten van de wijziging van het woonplaatsbeginsel kunnen tegenvallen.
Onderdeel van het risicobedrag zijn ook de extra middelen jeugdzorg voor de jaren 2019 tot en met 2021, die onderdeel uitmaken van de algemene uitkering. In de Septembercirculaire 2020 zijn ook de middelen voor 2022 definitief toegekend. Deze worden als structureel dekkingsmiddel aangemerkt. Voor de jaren 2023 en 2024 kan door de gemeente een stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ geraamd worden: per gemeente naar rato van de € 300 miljoen (na 2021). Voorwaarde is dat de gemeente zelf maatregelen neemt in het kader van de transformatie rondom jeugdzorg en ggz mede gericht op beheersing van de kosten. Gemeenten spelen immers zelf ook een actieve rol in de transformatie en daarmee ook in het kunnen beperken van de uitgaven.
4.4 Verkeer
De gemeente dient er als wegbeheerder zorg voor te dragen dat de weg zodanig wordt ingericht en onderhouden dat hij geen gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid. Op diverse fronten blijft de verkeerstechnische inrichting van de weg achter ten opzichte van de wettelijke verplichtingen. Het van de weggebruiker gewenste gebruik van de weg behoort voort te vloeien uit de inrichting van de weg. De inrichting van de weg is echter niet altijd in overeenstemming met het geldende verkeersregime en dit leidt tot onduidelijke situaties. Hier is in de afgelopen periode aan gewerkt en is op verschillende locaties de verkeerssituatie aangepakt.