Inwoners en organisaties staan centraal in onze dienstverlening!
Dat betekent dat we uitgaan van de inwoner, zijn leefwereld en zijn behoeften. Wij kiezen er daarom voor om bij het opstellen van ons beleid, de toepassing van regels en in de uitvoering van onze taken onze inwoners en hun leefwereld echt centraal te stellen. Wij zorgen ervoor dat “het mooi leven is in Lingewaard”.
Dit vraagt een bijgestelde mindset van onze organisatie én de medewerkers die hierin werken.
Namelijk van: “Hoe voeren we onze (wettelijke) taken zo goed mogelijk uit voor onze inwoners?”
naar: “Wat hebben onze inwoners nodig en wat kunnen wij doen om zo goed mogelijk aan
die behoefte te voldoen?”
Dat betekent dat de rol van situatie tot situatie kan verschillen. Soms voeren we uit, maar vaker zullen we - ruimte geven aan initiatieven vanuit de samenleving, - verbinden waar mogelijk, - regisseren waar het kan - en (alleen) regelen waar het moet.
Ontwikkeling van de organisatie
Om deze verandering te bereiken richten we ons op vier verschillende bewegingen:
- Verbetering dienstverlening
- Transformatie Sociaal domein
- Transformatie Ruimtelijk domein
- Verbetering bedrijfsvoering
Over de eerste drie bewegingen is meer terug te vinden in de programma’s die gaan over het Ruimtelijk en het Sociaal Domein en het programma dat gaat over Bestuur en ondersteuning. Hieronder gaan we verder in op de vierde beweging. Bedrijfsvoering ondersteunt de dienstverlening aan de inwoner en moet dus ook deze verandering ondersteunen.
Verbetering van de bedrijfsvoering
Om de inwoner goed van dienst te kunnen zijn is het essentieel om de bedrijfsvoering op orde te hebben. Vandaar verbetering van de bedrijfsvoering. Om dit te realiseren hebben we in 2019 een aantal speerpunten benoemd die hieraan bijdragen, namelijk:
- Procesgericht werken;
- Gebiedsgericht werken;
- Integraal opdrachtgever-/opdrachtnemerschap.
Hieronder beschrijven we per speerpunt waar in 2021 de nadruk op ligt.
a. Procesgericht werken
Voor verbetering van de dienstverlening is het nodig dat de organisatie verandert van een taak- en teamgerichte organisatie naar een proces- en resultaatgerichte organisatie. Op verschillende plaatsen werken we aan verbetering/vernieuwing van de processen. Daarbij maken we gebruik gemaakt van klantreizen (processen worden herontworpen vanuit het perspectief van de klant).
Voor 2021 ligt de focus bij verbeteren en vernieuwen van processen op sturing en control en dan met name op P-budgetten en de P&C cyclus.
b. Gebiedsgericht werken
Binnen het ruimtelijk en sociaal domein werken we steeds meer gebiedsgericht. In 2021 zal er extra aandacht zijn voor “integraal gebiedsgericht werken” over domeinen heen. Het doel is aan de voorkant te ontdekken waar domeinen elkaar nodig hebben en wat zij van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen versterken.
c. Integraal opdrachtgever-/opdrachtnemerschap
In de afgelopen jaren is veel aandacht geweest voor de procedures. Bijvoorbeeld documenten die gebruikt kunnen worden wanneer een opdracht gegeven wordt. Voor 2021 zal de nadruk liggen op houding en gedrag. (Hoe) Gebruiken we de beschikbare instrumenten en (hoe) worden medewerkers hierbij gecoacht en bijgestuurd? We willen aan de voorkant verwachtingen managen en voorspelbaarheid vergroten. Als dat nodig is voeren we met de opdrachtgever het gesprek over keuzes en prioritering.