In de Kaderbrief 2021 hebben wij aangegeven, dat u bij de vaststelling van de Begroting 2016 onder andere besloten heeft over de mogelijke inzet van de precariobelasting. Deze inzet was onder het voorbehoud dat het heffen van precariobelasting op elektriciteits- en waterleidingen juridisch geoorloofd zou zijn. Hierover hebben we inmiddels meer duidelijkheid. Met Vitens zijn we tot een afronding van de gerechtelijke procedure gekomen en Liander heeft alle bezwaarschriften ingetrokken. Wat we ook weten is, dat we nog tot en met 2021 precariobelasting op elektriciteits- en waterleidingen kunnen heffen en dat dit daarna niet meer is toegestaan. Eind 2021 bevat de reserve precariobelasting € 12,1 miljoen.
We stellen voor om de reserve precariobelasting als volgt in te zetten:
- Toevoeging aan de voorziening onderhoud wegen (€ 5,0 miljoen).
- Projecten in het kader van bereikbaarheid en mobiliteit (€ 2,8 miljoen).
- Toevoeging aan algemene reserve (€ 4,3 miljoen).
1. Toevoeging aan de voorziening onderhoud wegen (€ 5,0 miljoen)
In het beleidsplan wegverhardingen 2017, vastgesteld door de gemeenteraad op 29 september 2016, is gemeld dat de jaarlijkse storting in de voorziening onderhoud wegen € 400.000 te laag was. Zouden we dit in 2017 hebben aangepast, dan zou de voorziening onderhoud wegen in 2030 toch bijna helemaal leeg zijn.
Bedoeling was toen om de benodigde aanpassing vanuit de opbrengst precariobelasting te dekken. Daarbij gingen we ervan uit van een structurele opbrengst precariobelasting. We weten inmiddels dat dit niet het geval is.
Jaarlijks voegen we bijna € 1,4 miljoen toe aan de voorziening onderhoud wegen. De verwachte onttrekkingen aan de voorziening zijn de komende jaren hoger. Wanneer we geen aanvullende maatregelen nemen, zal de voorziening vanaf 2025 niet meer van voldoende omvang zijn. Een structurele verhoging van de jaarlijkse toevoeging is noodzakelijk. Daarvoor ontbreekt op dit moment echter de ruimte in de meerjarenbegroting. We stellen daarom voor om vanuit de reserve precariobelasting € 5 miljoen toe te voegen aan de voorziening onderhoud wegen. Dan zijn er tot en met 2029 voldoende middelen in de voorziening om alle werkzaamheden uit te kunnen voeren. Eind 2029 is de voorziening dan leeg.
We gebruiken het komende jaar om het beleidsplan wegverhardingen te actualiseren.
2. Projecten in het kader van bereikbaarheid en mobiliteit (€ 2,8 miljoen)
In de Kaderbrief 2021 gaven wij aan dat extra middelen nodig zijn voor bereikbaarheid en mobiliteit.
In het project "Bochten Karstraat" hebben we te maken met extra kosten van ruim € 1 miljoen. Dit heeft te maken met het aankopen van extra gronden (via onteigening). We stellen voor om deze extra kosten te dekken vanuit de reserve precariobelasting
Voor de uitvoering van het project Realisatie fietsvoorzieningen De Plak, is naar verwachting € 2,75 miljoen nodig. Wij verwachten een subsidie van € 1.000.000 te ontvangen. We stellen voor het restant te dekken door inzet van de reserve precariobelasting. Dit bedrag voegen wij toe aan de bestaande investeringsreserve voor fietsvoorzieningen (SFR15).
Uit de investeringsreserves mogen alleen de afschrijvingslasten worden gedekt. De rentelasten hebben we daarom apart in deze begroting opgenomen.
3. Toevoeging aan algemene reserve (€ 4,3 miljoen)
We stellen voor om het restant van de reserve precariobelasting (ruim € 4 miljoen) toe te voegen aan de algemene reserve. Van dit bedrag willen we een gedeelte opnemen als reservering voor COVID-19 (conform het bij de Kaderbrief 2021 ingediende amendement). Wij zijn op dit moment bezig met een notitie "Corona, Lingewaard herstelt stap voor stap". Deze notitie wordt eind van het jaar aangeboden aan de raad. Hier wordt in opgenomen wat de reservering is en hoe deze is opgebouwd.
Daarnaast wordt aan de algemene reserve ruim € 4 miljoen toegevoegd vanuit de algemene reserve grondexploitatie. Dit laatste heeft te maken met het vervallen van het voornemen van de provincie om in het kader van het Regionale Programma Werklocaties (RPW) de bestemming per 1 januari 2021 van elke niet uitgegeven bedrijfskavel te wijzigen.