In de tweede Taskforcerapportage schetsen we mogelijke richtingen voor aanvullende maatregelen om binnen de begroting te blijven. De concrete maatregelen leggen we in oktober aan uw raad voor, waarna we de uitkomsten in de programmabegroting zullen verwerken Dit kan invloed hebben op de hieronder beschreven activiteiten. Deze kunnen vertraging oplopen, anders of niet uitgevoerd worden om ambtelijk ruimte te creëren voor het uitvoeren van de aanvullende maatregelen.
Beleid Sociaal Domein (incl. gebiedsgericht werken) (doel 1 t/m 4)
- In het tweede kwartaal ligt het beleidsplan Sociaal Domein 2021 – 2024 ter besluitvorming voor bij de raad.
- We werken verder in de coalities (Opgroeien en opvoeden, Gezond en gelukkig ouder worden, Uit de verwarring, Aan het werk en Nieuw in Lingewaard) met onze samenwerkingspartners. Dit doen we door gebiedstafels in te richten met het doel gezamenlijk te sturen op de afgesproken resultaten.
- Zowel intern als extern zetten we in op een inclusievere samenleving en hebben we aandacht voor de diverse groepen in Lingewaard. We gaan door met het vergroten van het bewustzijn over diversiteit. We maken ons hard voor acceptatie van LHBTI+-personen door met scholen en partners in het sociaal domein daarover in gesprek te gaan. Intern dragen we dit uit naar alle medewerkers zodat we hier organisatiebreed voor staan.
Taskforce (doel 5)
- Met de meeste maatregelen uit de taskforce is een start gemaakt in 2020. Maatregelen die we in 2021 verder uitwerken zijn bijvoorbeeld het optimaliseren van de interne werkprocessen en de regionale aanpak die erop gericht is het aantal jongeren dat in instellingen verblijft te verminderen.
- De uitvoering pakken we deels op in de coalities:
- Opgroeien en opvoeden: de maatregelen gericht op aansluiting met het onderwijs en een sluitend preventief aanbod;
- Aan het werk!: uitstroom uit de bijstand voor inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt;
- Uit de verwarring: passend aanbod van begeleiding voor mensen met een psychische beperking.
- We verwachten in 2021 een verdere toename van de uitgaven in het sociaal domein als gevolg van een stijging van het aantal uitkeringen, toename van het gebruik van hulp bij huishouden en vervoer. Dit ondanks alle energie die we in de Taskforce steken en naast alle extra werkzaamheden als gevolg van de Covid 19 crisis. We anticiperen hierop door met voorstellen te komen voor extra maatregelen.
WMO (doel 1)
- In 2021 komt er nieuw beleid waarin de kwaliteit, rechtmatigheid en handhaving wordt vastgelegd voor het sociaal domein (taskforcemaatregel 8).
- We onderzoeken of algemene voorzieningen ingevoerd worden, zoals bijvoorbeeld een was- en strijkservice (taskforcemaatregel 16.2).
- Op basis van de resultaten van het onderzoek naar de gebruikers van doelgroepenvervoer dat in 2020 wordt uitgevoerd, komen we met extra maatregelen die we in 2021 uitvoeren (taskforcemaatregel 21).
- Met het dementienetwerk werken we in 2021 aan het behalen van het certificaat ‘Dementievriendelijke Gemeente’.
- We zorgen dat mantelzorgers weten waar en hoe ze hulp en respijtzorg kunnen krijgen om ze te ontlasten. Dit doen we door een betere communicatie over de mogelijkheden. Ook zorgen we voor een betere manier van waardering).
- We richten een aanjagersgroep op om initiatieven tegen eenzaamheid onder de aandacht te brengen.
- We zorgen dat mensen langer en gezond thuis kunnen blijven wonen of op tijd naar een passende woning verhuizen door de inzet van vrijwilligers om passend wonen te stimuleren, door het gebruik van domotica te stimuleren en door passende zorg aan huis te bieden).
- In het eerste kwartaal leggen we de regionale afspraken Beschermd Thuis voor aan de raad. Deze afspraken vormen de basis voor de implementatie van de decentralisatie beschermd wonen per 1 januari 2022.
- We werken aan een sluitende infrastructuur en verbetering van de ondersteuning (taskforcemaatregel 21), zodat ook een inwoner met GGZ en/of LVB problematiek zelfstandig kan wonen.
- Om de verbinding met onze lokale zorgstructuur te versterken, verbinden wij het regionale ‘ketenbreed meldpunt verward gedrag’ met het meldpunt niet acuut en doen wij ervaring op met de inzet van een Wijk (O)GGZ-er als extra schakel in de samenwerking tussen veiligheid, GGZ en het sociaal domein.
Participatie (incl. inburgering) (doel 2)
- We helpen meer mensen aan het werk door de inzet van een jobhunter die lokale werkgevers benadert voor mogelijkheden rondom leerwerkplekken en reguliere banen (taskforcemaatregel 25) en via het Werkgeversservicepunt (WSP)
- We investeren in het voorkomen van werkloosheid onder jongeren. In samenwerking met het (voortgezet) speciaal onderwijs, het WSP en arbeidsdeskundigen van het UWV ondersteunen we vooral jongeren die zonder stage en/of baan hun opleiding afronden of vroegtijdig moeten afbreken.
- Sinds 2020 maken we gebruik van klantprofielen en de participatieladder om ons bestand in beeld te houden. Met de (on)mogelijkheden van ons bestand in beeld, optimaliseren we ons re-integratie-instrumentarium om meer mensen te activeren en aan het werk te helpen (taskforcemaatregel 30).
- We geven verder uitvoering aan de dynamische regionale uitvoeringsagenda Midden-Gelderland waar als gevolg van de coronacrisis in 2020 nieuwe activiteiten aan zijn toegevoegd: het opzetten van een platform “Midden-Gelderland Werkt Door” en een snelle omscholing voor werkzoekenden.
- Uiterlijk 31 december 2021 vindt besluitvorming plaats over het al dan niet continueren van de uitvoering van de WSW door Scalabor. Sinds 1 januari 2018 voert Scalabor de WSW uit voor onze gemeente. Op 31 december 2022 loopt dit af.
- In 2021 voeren we de nieuwe Wet Inburgering in en we starten vanaf 1 juli 2021 met de regie op de inburgering van de nieuwe inwoners, die zich in Lingewaard vestigen.
Armoedebeleid (doelen 1, 2 en 3)
- In 2021 leveren we samen met ervaringsdeskundigen uit Utrecht en Oldenzaal een handboek op hoe we armoede beter kunnen signaleren en bespreekbaar maken. Dit handboek gebruiken we als tool voor professionals en vrijwilligers.
- We richten ons in het armoedebeleid in 2021 specifiek op kinderen die in armoede opgroeien door de samenwerking met maatschappelijke partners te intensiveren.
- We passen ons registratie- en matchingssysteem vroegsignalering problematische schulden aan naar aanleiding van de aangepaste wet schuldhulpverlening en landelijke convenantafspraken.
- Op het gebied van schuldhulpverlening zijn 4 wetsvoorstellen in de maak (Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Vereenvoudiging beslagvrije Voet, Stroomlijnen keten Derdenbeslag en Adviesrecht gemeenten bij Schuldenbewind). Implementatie vindt vermoedelijk plaats in 2021.
Jeugd (doel 3)
- Samen met netwerkpartners voeren we het plan van aanpak uit om kinderen beter te beschermen in complexe echtscheidingssituaties (Taskforcemaatregel 15).
- We zetten samen met de Regio Centraal Gelderland en netwerkpartners in op het uitbreiden van het aantal pleegouders in Lingewaard (Taskforcemaatregel 14.3).
- We maken inzichtelijk welke jongeren op dit moment in verblijf zitten en onderzoeken de mogelijkheden om maatwerktrajecten in te zetten om uithuisplaatsingen te voorkomen of jongeren die in verblijf zitten, weer terug naar huis te kunnen halen (Taskforcemaatregel 14.1).
- We geven (mede) uitvoering aan de Bovenregionale Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming.
- We implementeren de nieuwe Wet Woonplaatsbeginsel.
- We verbeteren de aansluiting in de zorgstructuren rondom kinderen en jongeren en het versterken van preventie en de toegang tot (jeugd)hulp (Taskforcemaatregel 13.1).
- In 2021 werken we aan het opvullen van ‘witte vlekken’ in het preventieve veld voor jongeren om te komen tot een sluitend aanbod (Taskforcemaatregel 13.2).
Leefbaarheid (doel 6 en 7)
- We bieden “Lingewaard Doet” aan in Haalderen, Angeren, Gendt, Ressen en Bemmel.
- Met initiatiefnemers stemmen we twee keer per jaar af over de voortgang en realisatie van de dorps- en wijkontwikkelingsplannen en we ondersteunen hen bij de uitwerking.