4. Onderwijs

Wat gaan we doen in 2021?

Basisonderwijs en kinderopvang (doel 1 en 4)

  • De kinderopvang sluit in 2021 aan bij de ronde tafel- en planbijeenkomsten die er nu al zijn op de basisscholen zodat er een integrale ondersteuningsstructuur ontstaat voor kinderen van 0 tot 12 jaar
  • Met de werkgroep Doorgaande Ontwikkelingslijn en in de LEA (lokale educatieve agenda) werken we aan de volgende thema’s in 2021: uitvoering en monitoring van de nieuwe resultaatafspraken voor de voor-en vroegschoolse educatie (VVE), de kwaliteit van VVE in de kinderopvang en het onderwijs, ouderbetrokkenheid en gezinsondersteuning.
  • Wij zetten in 2021 in op de versterking van het lees- en taalonderwijs op de basisscholen, zodat de instroom in dyslexiezorg op termijn normaliseert (maatregel 13.3 Taskforce).

Onderwijshuisvesting (doel 2)

  • We gaan verder met de uitvoering van de eerste termijn van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP). OBC De Heister in Bemmel, IKC Het Sterrenbos in Huissen, IKC De Vonkenmorgen in Gendt en IKC De Doornick in Doornenburg komen in aanmerking voor nieuwbouw of renovatie. Het betreft meerjarige projecten.
  • We verstrekken een gymnastiekvergoeding volgens de Beleidsregel bekostiging lokale bewegingsonderwijs. Deze beleidsregel is op 28 april 2020 door het college vastgesteld en wordt vanaf 2021 voor alle locaties toegepast.
  • We gaan verder met de overdracht van het juridisch eigendom aan het schoolbestuur waar dit nog niet gebeurd is.
  • In het IHP is al geconstateerd dat IKC Binnenstebuiten een structureel ruimtetekort heeft. Daarom gaan we verder met het zoeken naar  een structurele oplossing hiervoor.

Onderwijs/educatie/leerlingenvervoer (doel 1 en 3)

  • In overleg met de kinderopvang passen we de subsidieregeling voor peuteropvang en voorschoolse educatie aan: vanaf 1 januari 2022 moeten we per doelgroepkind minimaal 10 uur per jaar een hbo-opgeleide pedagogisch medewerker inzetten op de VVE-locatie voor verhoging van de kwaliteit van de voorschoolse educatie.
  • In 2021 evalueren we de nieuwe subsidieregeling voor peuteropvang en voorschoolse educatie.
  • Met de uitvoering van het nieuwe regionale programma VSV 2020-2024 bieden we alle voortijdig schoolverlaters perspectief op een diploma, dagbesteding en/of arbeid met een passend traject.
  • Binnen het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) van het Regionaal Bureau Leerplicht en met  onze leerplichtambtenaren werken we aan het ‘voorkomen van voortijdige schoolverlaters’. Jongeren die niet terug naar school kunnen, worden toegeleid naar werk. Tevens wordt nauw samengewerkt met de Toegang Sociaal Domein.
  • We continueren het project van MEE om meer leerlingen zelfstandig te leren reizen. We geven de opdracht aan MEE om scholen en welzijnsorganisaties actief te informeren over dit project.
  • Om de relatie tussen thuis en school bij het leerlingenvervoer te versterken en te besparen op de inzet van taxivervoer gaan we ouders stimuleren hun kinderen vaker zelf naar school te brengen.

Laaggeletterdheid (doel 5)

  • Minimaal drie keer per jaar besteden wij bij onder andere landelijke themaweken (zoals de nationale voorleesdagen en de week van de alfabetisering) expliciete aandacht aan laaggeletterdheid.
  • Samen met het taalnetwerk Overbetuwe en Lingewaard bieden we in 2021 een ruim (in)formeel educatie aanbod rondom taal, rekenen en digitale vaardigheden en continueren we de inzet van de taalcoördinator Taalnetwerk.
  • We trainen professionals en vrijwilligers op het herkennen van laaggeletterdheid. We richten ons vooral op laaggeletterden met een Nederlandse achtergrond.
  • We maken onze gemeentelijke dienstverlening toegankelijker door taalambassadeurs toe te voegen aan ons lezerspanel zodat ook zij onze communicatie beoordelen op begrijpelijk taalgebruik
  • We evalueren de inspanningen en resultaten aan het einde van het jaar. Deze evaluatie gaat ter informatie naar de raad.
Deze pagina is gebouwd op 10/27/2020 16:28:58 met de export van 10/27/2020 16:17:25