Bedrijventerreinen en winkellocaties (doel 1)
- We maken een nieuw economisch beleidsplan.
- We ronden de revitalisering van het bedrijventerrein De Houtakker I af.
- Samen met en op verzoek van ondernemers op de bedrijventerreinen De Houtakker en Gendt - Bemmel werken we aan kansen voor realisatie van een Bedrijfs Investerings Zone (BIZ).
- We richten ons op het vergroten van de organisatiegraad en de vorming van collectieven op de bedrijventerreinen. Op Pannenhuis en Agropark faciliteren we ondernemers in hun voorstellen voor verduurzaming..
- Met de winkeliersverenigingen maken we plannen voor de versterking van de winkelcentra in Huissen, Bemmel en Gendt. Dit betreft met name het organiseren van centrummanagement en gezamenlijke acties per woonkern;
- Het nieuwe Regionaal Programma Werklocaties kan begin 2021 worden vastgesteld;
Bedrijfskavels (doel 2)
- We gaan door met de inzet op acquisitie en promotie. Dit doen we onder meer via sociale media, websites van bedrijventerreinen en verkoopmakelaars.
- We zetten extra in op begeleiding bij grondaankoop, de zogenaamde 'rode loper aanpak'.
- We gaan de resterende grond op het Agropark uitgeven als regulier bedrijventerrein.
- Bij verkoop van bedrijfskavels aan kandidaat kopers wegen we het effect op structurele werkgelegenheid mee.
- We monitoren de behoefte aan bedrijventerrein en vertalen dit naar ontwikkelperspectief voor onze bedrijventerreinen in de toekomst. We nemen de gemeenteraad daarin mee.
Ondernemersklimaat en dienstverlening aan ondernemers (doel 3)
- We hebben periodiek en branche-gericht overleg met ondernemersgroepen, zoals ondernemers- en winkeliersverenigingen, recreatieondernemers, campinghouders en LTO/glaspact. Nieuw is de taskforce Economie. Een groep samengesteld uit medewerkers van diverse teams en ondernemers dat doelgericht werkt aan verbeterpunten.
- Samen met ondernemers werken we aan een goed ondernemersklimaat. Aandachtspunten zijn goede communicatie- en informatie, een toegankelijk ondernemersloket, snelle dienstverlening, een klantgerichte omgevingsdienst en het stimuleren van lokale inkoop.
- We gaan door met de ondernemersfondsen en reclamebelasting. Ook gaan we met ondernemers bestuderen hoe bedrijven-investerings-zones voor extra inkomsten kunnen zorgen door niet alleen gebruikers zoals nu maar ook eigenaren mee te laten betalen.
- We onderzoeken de vestiging van een recreatieve trekker zoals een hotel bij de A15. Dit in combinatie met het thema ‘’tuinbouwbeleving’.
Recreatie en toerisme (doel 4)
- We zetten de samenwerking voort met Overbetuwe en met Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) voor wat betreft de promotie van de gemeente voor recreatie en toerisme. Hierbij betrekken we ook ondernemers(verenigingen);
- We vergroten de bekendheid van de website Bezoek de Betuwe en actualiseren deze voortdurend met informatie over lokale evenementen, bedrijven en activiteiten;
- We vergroten de zichtbaarheid van de geschiedenis van de regio. Voorbeelden hiervan in 2021 zijn de (uitgestelde) activiteiten in verband met de viering van 75 jaar bevrijding en de (uitgestelde) bijeenkomst in het kader van de Unesco-nominatie voor fort Pannerden;
- Voor verbeteringen in het recreatief routenetwerk zie programma 8.
NEXTgarden (doel 5)
- We ronden het programma NEXTgarden 2017 - 2021 af;
- We maken een plan voor NEXTgarden na 2021;
- We richten ons op verdere ontwikkeling van de intensiveringsgebieden (Rietkamp en Leutensche Leigraaf);
- We onderzoeken of de duurzame energiemix kan bijdragen aan de energietransitie in woonwijken zoals bijvoorbeeld Driegaarden en Zilverkamp.